• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Släppa allt till KFM eller fortsätta kämpa och ta nya krediter?

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Jag förstår inte riktigt. Du har 10-11000 kvar efter att allt är betalt och det lär ju inte bli mer under löneutmätning.
Dessutom så kommer du vara låst på många sätt med anmärkningar osv.
Du bör klara dig på 10-11000 kr.
Om man får löneutmätning beviljad så får jag enligt beräkning runt 16000 kr i månaden plus glasögon/linser, tandvårdskostnader. Så det är blir mer pengar kvar i månaden att leva för. Plus slippa stress och ångest varje månad. Visst får man betalningsanmärkning men jag tänker inte köpa någon bostad eller flytta (har hyreslägenhet som jag är nöjd med) så betalningsanmärkning kommer inte göra någon skillnad. Om man tänker köpa bostad eller vill flytta till en bättre hyresrätt då är det viktigt att inte ha några betalningsanmärkningar, men som sagt inget som är aktuellt för mig. Jag kan inte få något bolån eftersom jag har mer än 500K i blancolån, så denna dörr är redan stängd för mig tyvärr. Fortsätter jag att låna för att kunna betala av blancolån o räntor varje månad så växer det mer o mer.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Hur gamla är barnen?

Du får behålla mycket nu, men när dem är myndiga så är förbehållsbeloppet som ensamstående lågt och din nuvarande hyra ej godkänd som ensamhushåll.

släpper du skulderna nu, så kan det bli väldigt tråkigt och fattigt längre fram.
 

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Hur gamla är barnen?

Du får behålla mycket nu, men när dem är myndiga så är förbehållsbeloppet som ensamstående lågt och din nuvarande hyra ej godkänd som ensamhushåll.

släpper du skulderna nu, så kan det bli väldigt tråkigt och fattigt längre fram.
Tack för din kommentar, har inte ens tänkt på det.. Mina barn är 7 och 11 år gamla, så det är minst 7 år fram tills dess. Och om 7 år, vem vet, jag kanske kommer tjäna mer pengar och då kommer jag kunna betala mer i månaden. Man kankse kan ansöka om skuldsanering lite längre fram också och då kan man bli fri från skulder på 5 års tid
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
Som någon skrev ovan - du borde klara dig med 10-11K varje månad - EFTER att allt är betalt. Vid en löneutmätning kommer du vara skuldsatt resten av livet. Genom att skattejämka får du några extra kronor varje månad som du kan använda för amortering. Med en bra planering går det att komma ur din situation, även om det kommer ta tid.
 

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Som någon skrev ovan - du borde klara dig med 10-11K varje månad - EFTER att allt är betalt. Vid en löneutmätning kommer du vara skuldsatt resten av livet. Genom att skattejämka får du några extra kronor varje månad som du kan använda för amortering. Med en bra planering går det att komma ur din situation, även om det kommer ta tid.
Tack, jag har också tänkt på skattejämkning. Ska fundera lite på fördelar o nackdelar med löneutmätning. Man kan ju ansöka om skuldsanering också lite längre fram
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Du kommer troligen inte bli beviljad någon skuldsanering eftersom du inte ens är närheten av att vara kvalificerad insolvens.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej!

Trots alla mina försök går det inte ihop längre. Efter alla räkningarna är betalda har jag och mina 2 barn mindre än riksnormen att leva på. Riksnormen är ca 11 000 kr för en vuxen och två barn efter alla räkningar är betalda. Vi har mycket mindre kvar att leva för varje månad. Jag har blancolån på 750K, CSN skuld på 380K. Årsinkomst 370 000 kr, UC 3%, inga betalningsanmärkningar, 1 UC förfrågning. Jag har försökt att sluta ta nya lån och försökt klara mig nästan ett helt år. Har inga dyra smslån, har haft osynlig lån hos FAirlo på 100K men nu har förbrukat den också. Nu kom en räkning från FK på 30 000 kr (återbetalningskrav), jag kan inte få anstånd enligt dem. Jag blir tvungen att ta ett nytt lån för att betala annars riskerar jag att skulden går direkt till KFM. Funderar på att släppa allt till KFM. Då kommer man göra utmätning på min lön, och då kommer jag och barnen ha riksnormen på 11000 kr plus mina utgifter till jobbresor. Eller ska man fortsätta kämpa och ta nya krediter för att lösa de gamla? Vad skulle ni gjort? Jag bor i en hyresrätt och har en bil som är värd 25 000 kr, har inget annat av värde. Jag tror inte att KFM kommer ta bilen. Tack
Anstånd borde gå, men jag antar att dom vill stt det ska förknippas med när betalning ska ske, att bara ha anstånd är ju ett dåligt sätt att få beslut. Har för mig jag läst att dom kan bevilja betalplaner men max på 6 eller 12 mån så det blir en bra slant per månad..
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Tack för din kommentar, har inte ens tänkt på det.. Mina barn är 7 och 11 år gamla, så det är minst 7 år fram tills dess. Och om 7 år, vem vet, jag kanske kommer tjäna mer pengar och då kommer jag kunna betala mer i månaden. Man kankse kan ansöka om skuldsanering lite längre fram också och då kan man bli fri från skulder på 5 års tid

csn brukar normalt sett inte ingå i skuldsanering, utan pausas under saneringen, utan den skulden så tror jag inte att du uppfyller kraven för skuldsanering

7 år är inte speciellt lång tid och frågan är hur lätt det blir att hitta t.ex billigare boende när fogden kräver att du flyttar samt leva på 5700:- resten av livet.

kronofogden kan även utmäta tjänstepension, så om 5 år när du är 55 kan den ryka om du har utmätning då.

sen kommer där en hel del tråkiga konsekvenser t.ex svårt att få all sorts abonnemang/avbetalning.

Hur stort är varje lån? Borde gå att slå ihop några stycken till ett lån och få ner månadskostnaden lite iaf. Sen hade jag omgående börjat jämka. Med tanke på månadsbetalningarna, så blir det nog minst ett par tusen i lägre skatt varje månad.

så där har du förmodligen 3000 mer i månaden på dem åtgärderna, sen hade jag lagt undan skatteåterbäringen nästa år som en buffert, så att du slipper använda fairlo fler gånger.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Om man får löneutmätning beviljad så får jag enligt beräkning runt 16000 kr i månaden plus glasögon/linser, tandvårdskostnader. Så det är blir mer pengar kvar i månaden att leva för. Plus slippa stress och ångest varje månad. Visst får man betalningsanmärkning men jag tänker inte köpa någon bostad eller flytta (har hyreslägenhet som jag är nöjd med) så betalningsanmärkning kommer inte göra någon skillnad. Om man tänker köpa bostad eller vill flytta till en bättre hyresrätt då är det viktigt att inte ha några betalningsanmärkningar, men som sagt inget som är aktuellt för mig. Jag kan inte få något bolån eftersom jag har mer än 500K i blancolån, så denna dörr är redan stängd för mig tyvärr. Fortsätter jag att låna för att kunna betala av blancolån o räntor varje månad så växer det mer o mer.
16000 kr utöver hyran ? Det låter väldigt mycket.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Om man får löneutmätning beviljad så får jag enligt beräkning runt 16000 kr i månaden plus glasögon/linser, tandvårdskostnader. Så det är blir mer pengar kvar i månaden att leva för. Plus slippa stress och ångest varje månad. Visst får man betalningsanmärkning men jag tänker inte köpa någon bostad eller flytta (har hyreslägenhet som jag är nöjd med) så betalningsanmärkning kommer inte göra någon skillnad. Om man tänker köpa bostad eller vill flytta till en bättre hyresrätt då är det viktigt att inte ha några betalningsanmärkningar, men som sagt inget som är aktuellt för mig. Jag kan inte få något bolån eftersom jag har mer än 500K i blancolån, så denna dörr är redan stängd för mig tyvärr. Fortsätter jag att låna för att kunna betala av blancolån o räntor varje månad så växer det mer o mer.
Glasögon och tandvård för det mest nödvändiga kan ges på anstånd.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp